Budownictwo modułowe swoje początki wiąże z wykorzystywaniem kontenerów morskich do różnych zastosowań oraz dopasowywaniem ich do potrzeb różnych użytkowników. Kontenery medyczne, a także idea stworzenia ambulansów kontenerowych powstała już kilka lat temu. Jednak w ostatnim czasie w Polsce zyskuje większą popularność ze względu na obserwowane problemy w dostępności samochodów. Czym charakteryzuje się to rozwiązanie?
Popularność kontenerów a obecny rynek
Kontenery medyczne oraz ambulanse, na których takie rozwiązanie jest zamontowane są popularne m.in. w Czechach i na Słowacji, obecnie ich wykorzystanie na szerszą skale rozpoczyna się także na terenie Polski. Zmiany te wymuszone są rynkiem i jego potrzebami, na które kontenery medyczne stanowią odpowiedź. Szpitale przekonują się do tego rozwiązania przede wszystkim ze względu na prostą formę pojazdu oraz możliwość rozłożenia sprzętu i wyposażenia według potrzeb. Co więcej, centralne zamontowanie noszy głównych, a także równomierne rozmieszczenie elementów zabudowy stanowi gwarancje stabilnego prowadzenia na drogach. Oprócz tego nisko umieszczony środek ciężkości stanowi dodatkowy element stabilizacyjny.
W ambulansach kontenerowych, takich jak Volkswagen Flat Frame – Crafter 35 występuje także obniżony próg załadunku, mający ułatwić transport pacjenta do zamontowanego na pojeździe kontenera. Ramę obniżono aż o 185 mm, aby jej poziom wynosił 620 mm. W skład ambulansu kontenerowego wchodzi wówczas obniżona skorupa pojazdu, jego wyposażenie oraz zabudowa medyczna. Warto zaznaczyć, że koszt bazowego samochodu jest niższy niż przy pojazdach typu furgon.
Innowacyjność konstrukcyjna
Za główną zaletę rozwiązania modułowego uznaje się kompaktowość kontenera, co stanowi innowacyjność pod względem konstrukcyjnym. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom technologicznym, służby medyczne mogą bez ograniczeń korzystać z wnętrza ambulansu kontenerowego. Wiąże się on z większą przestrzenią do pracy oraz nieograniczonym dostępem do pacjenta z każdej strony ze względu na charakterystyczny kształt modułu.
Można więc z pewnością stwierdzić, że ambulanse tego typu charakteryzuje funkcjonalny układ zabudowy. W konsekwencji kontenery medyczne mogą pomieścić większą liczbę schowków. Rozwiązanie to w przeciwieństwie do tradycyjnych karetek pogotowia wykorzystywanych na szeroką skalę w Polskim Ratownictwie Medycznym, nie posiada skosów, ograniczających możliwości w rozłożeniu sprzętu medycznego i innego wyposażenia, niezbędnego w karetce pogotowia.
Nowoczesne rozwiązania i zwiększona funkcjonalność
W kontenerach medycznych możliwe jest umieszczenie specjalnych noszy z hydrauliką, które pozwalają udźwignąć pacjentów beriatrycznych nawet do 320-kilogramów. Mogłoby się wydawać, że to wszystko przekłada się na większe wymiary kontenerowego ambulansu, a co za tym idzie także na jego masę, która powinna znacznie różnić się od tej standardowej karetki. Nowoczesne materiały z których stworzone są kontenery medyczne pozwoliły jednak na obniżenie wagi pojazdu do DMC 3,5 tony. Do prowadzenia pojazdów o takiej masie wystarczy prawo jazdy kategorii „B” tak jak przy standardowych ambulansach. Jest to duże ułatwienie ponieważ niegdyś waga ambulansów kontenerowych przekraczała zawarte w przepisach normy i sprawiała, że wymagane było prawo jazdy kategorii „C”.
Zabudowa kontenerowa posiada wieloletnią gwarancję. Warto także zauważyć, że nawet w sytuacji, gdy kontener ulegnie uszkodzeniu, „skorupę” można zdemontować i zamontować nową. W sytuacji, gdy to pojazd, na którym zamontowano modułowe rozwiązanie ulegnie zniszczeniu, dotychczasowy w pełni sprawny kontener można zamontować do nowego samochodu. Przełożenie kontenera zajmuje najwyżej dwa dni, a nie tak jak w przypadku zabudowy ambulansu kilka tygodni. Warto podkreślić, że adaptacja wnętrza kontenera również przebiega zgodnie z wymaganiami klienta.
Zabudowa medyczna
Omawiając różne typy ambulansu, często zwraca się uwagę na ich wyposażenie. Każdy środek transportu medycznego powinien spełniać kryteria, określane w Polskich Normach dotyczących pojazdów medycznych oraz ich wyposażenia. Nie inaczej jest w przypadku ambulansów kontenerowych. Kontenery medyczne mimo iż pod względem bryły nie przypominają tradycyjnej karetki, także posiadają przedział medyczny. W tym przypadku od kabiny kierowcy oddzielony jest on przegrodą z drzwiami i oknem, umożliwiającymi komunikowanie się.
W przedziale znajdują się m.in. centralna instalacja tlenowa, fotel obrotowy z możliwością regulacji oparcia pod plecami, wyposażony w zintegrowane z oparciem trzypunktowe bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa, regulowane oparcie oraz składane siedzisko. Kontener zawiera także fotel u bezgłowia noszy z możliwością przesuwu i wzmocnienie w podłodze pod nosze elektryczne. Nie brakuje także schowków, w których znajdują się elementy techniczne zabudowy oraz plecak i masażer serca, krzesełko kardiologiczne, nosze podbierakowe czy deski ortopedyczne dla dorosłych oraz dzieci.
Oznakowanie kontenera
Pojazd uprzywilejowany musi odróżniać się od innych środków transportu poruszających się po drogach. Na ambulansie kontenerowym, podobnie jak na ambulansie typu S musi znaleźć się sygnalizacja świetlno-dźwiękowa, a także odpowiednie oznaczenia pojazdu. Składa się na nie pas odblaskowy z folii typu 3 barwy czerwonej, umieszczony w obszarze pomiędzy linią okien i nadkoli oraz wokół dachu i pas odblaskowy z folii typu 1 barwy niebieskiej umieszczony bezpośrednio nad pasem czerwonym. Nie może zabraknąć również logo „wąż Eskulapa” lub Państwowe Ratownictwo Medyczne po bokach i na dachu pojazdu. Niezbędne jest także oznaczenie typu pojazdu i napis ambulans na tyle i lustrzany napis na przodzie karetki. Wszystkie te elementy sprawiają, że uprzywilejowany środek transportu łatwo można odróżnić od innych pojazdów.
***
Artykuł zostanie rozwinięty w najnowszym numerze magazynu Dobra Inwestycja 2023